Verhoog je natuurlijke weerstand!

sep 12, 2016

Beste lezers, altijd weer leuk om reacties te krijgen op de ‘gezonde teut’ column. In het weekend van 9 en 10 november stond ik op de Internationale Therapeuten beurs in Apeldoorn en vertelde een collega over deze column in Haantje de Voorste. Net op dat moment klampte een bezoeker me aan en vertelde dat ze het zo leuk vond te lezen wat ik zoal schreef. De hele dag binnen zijn in een kurkdroge lucht met zoveel mensen samen en overal om je heen niesen en proesten: sluit goed aan bij het onderwerp van deze maand, de natuurlijke weerstand. Hoe houd je deze op peil of hoe bouw je een gezonde weerstand op?

Weerstand, wat verstaan we daaronder? Je natuurlijke weerstand zit niet alleen in je keel,

die vaak als eerste regeert als je in contact komt met bijvoorbeeld een verkoudheidsvirus. Laatst had ik een meetconsult met EAV en ik vroeg diegene of hij last had van zijn keel. De meting gaf nl. aan dat bij de lymfeklieren van de keel een verhoogde activiteit aanwezig was. Neen, deze cliënt had op dat moment nergens last van. Twee dagen later mailde hij me dat hij dezelfde avond van het consult inderdaad last had gekregen van zijn keel. De EAV meting had dat correct aangegeven en hij vroeg wat hij daar aan kon doen. Enfin lymfeklieren zijn belangrijk voor je weerstand en daarnaast is een goede werking van de milt essentieel. Hier worden als het ware de witte bloedlichaampjes geprogrammeerd door je lichaam om de ongewenste aanwezigheid van bijvoorbeeld een verkoudheidvirus op de juiste manier te bestrijden.

De basis van een gezonde weerstand zit vnl. in onze darmen. Wat is een gezonde darm? Dat je dagelijks het toilet bezoekt en niet, zoals ik soms te horen krijg in de praktijk, eens in de 2-3 dagen. Dat dit bezoek gepaard gaat zonder veel overlast voor de omgeving 😉 én voor jezelf. Een gezonde darm kent een goede darmflora. In onze darmen leven miljarden bacteriën. Deze bacteriën hebben voor een deel het predicaat goed en voor een deel het predicaat slecht. Maar ze horen er allebei! Het gaat erom dat ze in balans blijven.

Als je een periode last hebt van een té snelle stoelgang kan het zijn dat er te veel goede bacteriën weg zijn. Als dit het geval is moeten ze aangevuld worden en dan niet middels yoghurt drankjes, das zonde van de portemonnee. Een goede aanvulling dient op advies van je therapeut of arts plaats te vinden. Bij een té snelle stoelgang raak je te veel van ‘goede’ bacteriën kwijt maar ook verdwijnen er te veel bouwstoffen en die kunnen dan niet meer je lichaam voeden. Het kan zijn dat je verkeerd eet of dat er iets aan de hand is in je darmen zoals een darmvirus of een overprikkelde darm. Vaak is het zo dat we niet verantwoord eten voor onze darmen. Té vet, té weinig vezels (of soms te veel), te eenzijdig, te veel, te arm, te veel koolhydraten, te weinig groenten en ga zo maar door. Iedere constitutie heeft zijn unieke voedingspatroon. Ook hierin kan een EAV meting antwoorden geven.

Ten laatste is ruim voldoende vitamine C en D onontbeerlijk voor een gezonde weerstand in de koude periode. Aanvullen hiervan liefst op natuurlijke manier dus vitamine D door zon en vis en vitamine C door voldoende vers fruit en verse groenten te eten. De behoefte aan abrikozen en groene groenten rond deze tijd heeft bijvoorbeeld te maken met het ijzergehalte hiervan. Neem dan liever de bruine abrikozen in plaats van oranje want die laatste zijn weer bewerkt. Paranoten voor selenium is een ander voorbeeld. In uitzonderlijke gevallen is een goede suppletie (aanvulling in de vorm van een pil, capsule) een deel van de winter erbij nodig. Laat je adviseren wat goed is en in welke dosering een extra vitamine of mineraal nodig zou kunnen zijn. Ik ben nl. nog steeds van mening dat een gezond lichaam prima zonder vitamine suppletie kan, mits je voldoende blijft bewegen en afwisselend vers eet met voldoende fruit, groenten en vis. Het is overigens helemaal niet verkeerd om griep te hebben. Koorts schoont het lichaam goed op en als je weerstand goed is, kan je best een griepje aan. Het verhoogt je weerstand.

Tip van de maand: Zorg er voor dat je darmen optimaal blijven werken door goed gezond, vers en afwisselend te eten. Én ook je darmen vinden het fijn als je beweegt – denk aan de peristaltiek – met meer dan alleen je armen. Santé!!

Neem contact op voor meer informatie of maak direct een afspraak