Verhoog je weerstand en ga gezond de winter in!

sep 12, 2016

Een van de lezers van dit blad heeft me de vraag gesteld hoe de weerstand verhoogd kan worden met de winter in aantocht. Dit is een vraag naar mijn hart. Immers liever je gezondheid preventief verbeteren dan herstellen, genezen als je ziek bent. Dat is ook waar de complementaire gezondheidszorg, welke zinnith bied, voor staat, preventie! Maar om terug te komen op de vraag van de lezer, hoe ga ik zo goed mogelijk voorbereid de winter in en zorg ik dat de kans kleiner wordt dat ik ziek word?

In de afgelopen columns heb ik het al een paar keer gehad over goed en gezond eten, dat is in deze natuurlijk ook van belang. Zorg ervoor dat je afwisselend, echt vers en passend eet. Passend bij je lichaam en je constitutie. Wat volgens mij het allerbelangrijkst is, zorg goed voor je darmen. Heb je regelmatig een verstoorde stoelgang, dan is de kans groot dat er in de darmen iets niet goed gaat. Dit is niet handig met de winter in de aantocht. Zeker niet als je weet dat binnen die darmen de basis ligt voor een groot deel van je weerstand. Je darmen zijn verantwoordelijk voor een goede spijsvertering en opname van de voedingstoffen in je lichaam. Een van mijn docenten zei het ooit:”Iemand met een ongezonde darm is niet gezond”. Voor een gezonde darm is diezelfde voeding weer belangrijk maar ook geen overmatig alcohol gebruik of roken. Dit kan de darmflora balans (in onze darm zitten en goede en slechte bacteriën, deze moeten in evenwicht zijn) dermate verstoren zodat het totale lichaam ziek wordt. Naast de darmflora is voldoende opname van vitamine C belangrijk. Dit kan het beste gebeuren met vers fruit en verse groentes. Wel in voldoende mate en dus écht vers. Bekende bronnen zijn natuurlijk de sinaasappel en de appel maar onderschat de banaan niet en denk ook aan broccoli, kiwi’s, cranberry’s, vlierbessen en grapefruits.

Verder is vitamine D essentieel. Wat is dan vitamine D? Deze vitamine wordt aangemaakt als we voldoende in de zon komen in de maanden april tot en met september. Op de breedtegraad waar we wonen, krijgen we dan de juiste zonnestraling op onze huid, die het mogelijk maakt dat we vitamine D aanmaken. Uit recent onderzoek blijkt dat Vitamine D mogelijk nog belangrijker is dan vitamine C voor onze weerstand. Waarin zit deze vitamine dan nog verder? Het zit in vette vis en in mindere mate in melkproducten, margarine en sinaasappels. Nog maar één generatie geleden kregen we in de winter een lepel levertraan. Niet voor niks, nu blijkt die lepel levertraan precies de hoeveelheid vitamine D te bevatten die we nodig hebben. Mijn advies: ga in de zonmaanden regelmatig, het liefst elke dag, in de zon zitten (en geniet er ook van) en eet daarnaast regelmatig vette vis (denk bijvoorbeeld aan Makreel of Zalm). Mocht je toch snel ziek worden laat dan je bloed controleren op o.a. vitamine D. Een goede therapeut en arts kunnen je vertellen of je op de goede weg bent of toch dient aan te vullen in de winter (door een pilletje of druppel). Als laatste van deze tips wil ik je adviseren om regelmatig knoflook te eten. Het eten van knoflook verbeterd de weerstand substantieel, ik heb het dan wel over verse knoflook, hier zitten werkzame stoffen (allicine) die we nodig hebben.

Bij dit alles is het belangrijk om voldoende zuiver water te drinken; de meeste mensen drinken niet genoeg of het verkeerde 😉 en mocht je dan toch griep krijgen, ziek deze dan uit eventueel met ondersteunende middelen en onderdruk deze niet, ziek zijn en koorts hebben, hoort er soms nu eenmaal bij en zorgt ervoor dat we ons lichaam lekker opschonen. Als het ziek zijn te erg wordt ga dan naar je therapeut of huisarts voor een ondersteunende aanpak.

Tip van de maand: Lekker zonnen in de zomer helpt ziek zijn in de winter voort komen en bij gebrek aan zon? Eet regelmatig goede verse vette vis! En natuurlijk verse groeten, fruit, noten en zaden.

An-Akh Zaldoc
Complementair Therapeut

PDF Download: collum_an-akh

Neem contact op voor meer informatie of maak direct een afspraak